منتديات تجارة عين شمس
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مراجعة ما قبل الامتحان باذن الله دى الاسثلة المهمة اللى ممكن جيى منها بكرة فى امتحان الادارة

3 مشترك

مراجعة ما قبل الامتحان    باذن الله دى الاسثلة المهمة اللى ممكن جيى منها بكرة فى امتحان الادارة Empty مراجعة ما قبل الامتحان باذن الله دى الاسثلة المهمة اللى ممكن جيى منها بكرة فى امتحان الادارة

مُساهمة من طرف seko elmagic الإثنين 07 يونيو 2010, 5:00 pm

اولا الجزء الاول بتاع الدكتورة/ ايمان عوده
ركز على تعريف الادارة العامة واهميتها وعلاقتها بالعلوم الاخرى وادارة الاعمال
انواع التخطيط على مستوى الدولة
معايير الحوكمة
مقارنة بين الحكومة والدولة والادارة
خطوات الرقابة
ثانيا الجزء الثانى بتاع الدكتورة / تحية المورلى
ركز على الهيكل التنطيمى
الثلاث تقسيمات (وظفيى وجغرافى وخدمى
اختصاصات رئيس الجمهورية ومجلس الشعب
المقصود بالبيروقراطية وسماتها
اهداف ومحاذٍير القياس المقارن
مفهوم الاجراءات ومراحل عملية تبسيط الاجراءات
خطوات تبسيط الاجراءات
اٍساليب تفعيل الحكومة الالكترونية

ذكروا دول يا جماعة باذن الله اكيد جاى منهم بكرة الامتحان دى اهم اسئلة اتعلق عليها الاسئلة دى للى واقع خالص ومش عارف يعمل اية المذكرة 70 صفحة ممكن تبقى صعبة معاه الاٍسئلة دى ممكن تحل بيها الامتحان بنسبة 75ٍ% ان شاء الله وادعولى علشان انا امتحانى زيكم بس بالانجليزى ربنا معانا ومعاكم يا شباب
seko elmagic
seko elmagic

ذكر عدد الرسائل : 33
الفرقة : الفرقة الأولى

مراجعة ما قبل الامتحان    باذن الله دى الاسثلة المهمة اللى ممكن جيى منها بكرة فى امتحان الادارة Empty رد: مراجعة ما قبل الامتحان باذن الله دى الاسثلة المهمة اللى ممكن جيى منها بكرة فى امتحان الادارة

مُساهمة من طرف seko elmagic الإثنين 07 يونيو 2010, 5:02 pm

نسيت اقولكم ممكن يجيى سؤال بيبقى جدول وعاوزالدعم بس والله انا مش عارفه علشان مش عندى انا فى منهجى انا دة اللى عندى فى انجلش واللى فى نفٍس مذكرة المراجعة بتاعه كارفن بتاعتكوا
seko elmagic
seko elmagic

مراجعة ما قبل الامتحان    باذن الله دى الاسثلة المهمة اللى ممكن جيى منها بكرة فى امتحان الادارة Empty رد: مراجعة ما قبل الامتحان باذن الله دى الاسثلة المهمة اللى ممكن جيى منها بكرة فى امتحان الادارة

مُساهمة من طرف seko elmagic الإثنين 07 يونيو 2010, 5:05 pm

ويا رب ناس كتير تستفيد من اللى انا كتبتوا دة وربنا معايا ومعاكم ويا ريت متنسوش الدعاء
يا جماعة الاسئلة دى توقعات معيد فى الجامعه مش بتاعتى خالص يعنى تذكروها وعلى الله ولو مجاش منها يبقى انا عملت اللى عليا وجبتلكوا اللى عرفته وربنا معاكوا ومعايا
seko elmagic
seko elmagic

مُساهمة من طرف Tarek Fox الإثنين 07 يونيو 2010, 7:45 pm

الف شكر على المجهود الكبير ده وربنا معاك ومعانا
Tarek Fox
Tarek Fox
مشرف الفرقة الأولى

ذكر عدد الرسائل : 172

https://tegara.forumalgerie.net

مُساهمة من طرف اساامه القشوطى الإثنين 07 يونيو 2010, 9:40 pm

الف شكر اوى يا باشا تسلم ايدك
اساامه القشوطى
اساامه القشوطى

ذكر عدد الرسائل : 510

مُساهمة من طرف seko elmagic الثلاثاء 08 يونيو 2010, 6:28 pm

الحمد لله الامتحان كله بتاع مجموعة اولى جه من اللى انا كتبته بس دة فضل من عند ربنا وعقبال ما اجيب بقيت المواد ان شاء الله
seko elmagic
seko elmagic

- مواضيع مماثلة